Интерфейс

Относится к Blender v2.31

Фукции Yable разделены на три основных экрана, доступ к которым осуществляется нажатием одной из трёх верхних кнопок. Смотрите Рис. 2.

Рис. 2. Основные кнопки Yable.

Философия рабочего процесса.

После того как мы создали сцену в Blender, с объектами, материалами и освещением, мы можем загрузить и запустить скрипт. Для удобства, разбейте основное 3D-окно на два и одно из них переключите на текстовое окно. Таким образом, мы сможем видеть одновременно сцену и графический интерфейс Yable.

Рабочий процесс с Yable заключается в следующем:

Общие настройки (кнопка Global Settings)

Эта часть графического интерфейса предоставляет вам доступ к общим настройкам сцены Рис. 3.

Рис.3. Общие настройки Yable.

Material Setting

The second GUI panel contains the Material Setting. Here it is possible to assign to every object the material that will be used in the YafRay rendering. The Materials assigned with Yable and Blender materials are two different things: the script draws from the scene only some values, like the UV coordinates and the diffuse color. This latter only upon request of the user. The rest is all independent; from this point of view Yable is a sort of laboratory: it not only exports passively the scene, but it allows us to study and to apply new materials.

Once an object is selected we must press the Get Selected Button: new buttons will appear; containing YafRay settings if the Object already has them, or empty otherwise(Рис. 12).

Рис.12. Material Buttons.

Light Settings

The lights setting in Yable is made with the same modality of the materials assignation: a light is selected in Blender, Get Selected is pressed and the characteristics that we want to to export in YafRay are chosen and assigned definitively with Assign.

The type of light used in the scene of Blender do not have any relationship with the type of light that will be exported: the only parameters that will be surely conserved are the positional coordinates of the lamp; all the rest, included the pointing direction can be assigned independently with Yable. In Рис.14 we have represented a point light with the buttons Diffuse and Caustic activated, so to have an example that include the greater part of the available options.

Рис.14. Light GUI Panel.